News

International Conference and Call for Papers: Revisiting Euro Mediterranean Cooperation in an Age of Uncertainty​

Marking the 25th anniversary of the Barcelona Declaration, this call invites academics and experts in the field to submit proposals for papers related to the Euro Mediterranean process of cooperation. The selected contributors will have the opportunity to engage in a conversation with other academics and policymakers on the challenges, tensions and contentions involved in the realisation of the Barcelona Process, and to reflect on the potentials for future regional cooperation and integration.

About the call for papers

This call invites academics and experts to reflect on the challenges, tensions and contentions involved in the realisation of the Barcelona Process, and the potentials for future regional cooperation and integration.

Several policy-oriented studies and conferences discussed good practices and successes, while others reflected on the reasons for the failure to achieve the objectives of the Barcelona Process. This conference aims to introduce a different angle to the discussion. Rather than debating what worked, and what did not work, the contributions are expected shed light on what this cooperation means and how it functions at multiple levels: political, socio-economic, cultural, environmental, including specific items related to security, migration, economic trade, investment, and sustainable development.

Deadline for submission is 30/1/2021.

Find out more here: www.usi.ch/it/euromedconference

Notizie passate

25 Maggio 2020 - "Effetti della pandemia sulla regione del Medio Oriente Mediterraneo", Federica Frediani e Berat Kjamili - https://www.youtube.com/watch?v=sUauzxT8TEQ

15 Aprile 2020 - Conferenza di Gilles Kepel, COVID-19 et Crise pétrolière - https://www.youtube.com/watch?v=xXMv3cNbLdc&feature=youtu.be

Il 20 febbraio 2020 riprendono le conferenze promosse dal Middle East Mediterranean Freethinking Platform e inizia il corso per gli studenti tenuto dal prof. Kepel.

Con il nuovo semestre riprende il via all’Università della Svizzera italiana il ciclo di conferenze aperte al pubblico tenute dal politologo e orientalista Gilles Kepel, professore all’USI e all'École Normale Supérieure di Parigi, sulle configurazioni geopolitiche della regione del Medio Oriente Mediterraneo. Il filo conduttore di questi incontri è proprio l’attualità, come dimostra il tema scelto per il primo appuntamento del 20 febbraio 2020 all’USI, che ha visto dialogare il Prof. Kepel con il Rettore dell’Université Saint-Joseph di Beirut, Salim Daccache, e il Prof. Michele Bernardini dell'Università di Napoli l'Orientale sull’attuale situazione in Iran e in Libano (https://www.usi.ch/it/feeds/12894).

Il 28 ottobre 2019 ha iniziato il viaggio italiano del prof. Kepel per la presentazione del libro Uscire dal caos. Le crisi nel Mediterraneo e nel Medio Oriente.

28 ottobre 2019 - Roma, Ambasciata di Francia presso la Santa Sede

29 ottobre 2019 - Napoli, Institut français Napoli (Gilles Kepel e Domenico Quirico)

31 ottobre 2019 - Palermo, Aula Magna del Dipartimento di Giurisprudenza dell'Università degli studi di Palermo (Gilles Kepel, Giusto Picone, Francesco Lo Piccolo e Giorgio Scichilone)

16 novembre 2019 - Milano, Fondazione Corriere della sera, (Lorenzo Cremonesi e Gilles Kepel)

29 agosto 2019 - È uscito “Uscire dal caos”, l’ultimo libro del prof. Gilles Kepel sulle crisi nel Mediterraneo e nel Medio Oriente.

02 settembre 2019: "Uscire dal caos" - l'ultimo libro del prof. Gilles Kepel

02 settembre 2019: Uscire dal caos" - ne parlano il prof. Gilles Kepel e la Dr. Federica Frediani

09 maggio 2019: Sortir du Chaos - Prof.ssa Hela Ouardi, La naissance du premier califat de l'Islam

18 aprile 2019: Sortir du Chaos - Prof.ssa Camille Schmoll, Méditerranée: des frontières à la dérive